カテゴリー: 
開始価格: 
¥600,000
上昇単位: 
¥1,000
1596850200
入札数 : 
脇差:白鞘入り(特別保存刀剣)(甲種特別貴重刀剣)
銘:大和大掾藤原正則
南蛮以鉄作之
鞘書:薫山博士:大和大掾藤原正則 初代 
南蛮鉄作 刃長一尺三寸四分 昭和壬戌年 薫山誌
 
新刀:上作:良業物:越前
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は大和大掾藤原正則としては最上作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着一重
刃長:40.7センチ
反り:1.5センチ
目釘穴:2個
元幅:3.62センチ
重ね:0.74センチ
刀身重量:455 グラム
時代:江戸時代元和の頃
体配:身幅が広く重ね厚く反りが深く付いた
平打ちの豪壮な脇差で表に棒樋を彫り裏には二筋樋を彫る。
地鉄:板目肌よく練れて肌立ち地錵が良く付き肌目が良く見て取れる。
刃紋:錵出来、丁字乱れに尖り丁字乱れとなり
足良く働き刃中、砂流。細かな金筋が働き
帽子、尖って丸く返りが深い。
 
特徴:大和大掾藤原正則は室町時代中期の山城國三条吉則の末裔と伝えられる。
本国は丹後宮津、父則光に鍛冶の手ほどきを受け、
のちに京に上がり更に越前七十五万石の松平秀康の城下に移り秀康の長男忠直の抱え工となる。
大和大掾受領の時期は定かで無いが、慶長十三年十一月の刀に、
現存するものは元和二年の平造の脇差にすでに受領銘が刻印されている。
越前における活躍年代はほぼ初代康継と同時期である。
 
葵美術より一言:本作は鬼の包丁とも云われる身幅が広くがっしりとした作品で
薫山博士鑑刀日々抄第3巻 494ページに所載された作品です。 
私もこの様ながっしりとした作品は見た事がなく驚かされます。
江戸初期には越前福井に存在したと伝える初代大和大掾藤原正則の作品であるが
康継を初めとする著名な越前新刀の中では同作の経眼がなく
系統が判然としないが刃紋からみて美濃伝を継承していると思われると薫山博士は述べておられます。  
珍しいのは裏銘の南蛮鉄作之のと彫られている点に注目され
康継との間で何らかの繋がりがあったと考えられます。
いずれにせよ大和大掾藤原正則の名品、傑作刀をご紹介させて頂きます
 
特別保存刀剣鑑定書(※近日発行予定)
甲種特別貴重刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形
 
Wakizashi in Shirasaya(NBTHK Tokubetsu Hozon Token)(NBTHK Koshu Tokubetsu Kicho Token)
 
Signature : Yamato Daijo Fujiwara Masanori
Nanban Motte Tetsu Saku No(first generation)
 
Sayagaki:  Dr. Kunzan: 
Yamato Daijyo Fujiwara Masanori first-generation Nanbantetsu Saku No Hacho:1shaku 3sun 4 bu  Showa Mizunoe Inu Nen Kunzan shi.
 
Shinto:Jyo saku :Ryo wazamono:Echizen
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to the Saijyo Saku ranking.
The blade was polished by high ranking polisher.
Habaki : Gold failed Jsingle habaki.
Blade length: 40.7  cm or 16.02 inches. 
Sori :1.5 cm or 0.59 inches. 
Mekugi:  2
Width at the hamachi:3.62 cm or 1.42 inches. 
Kasane : 0.74cm or 0.29 inches.
The weight of the sword : 455grams.
Era : Edo period Genna era. 1615.
Shape: The blade is very wide and thick with deep sori 
gorgeous healthy blade.
Jigane: Itame Hada well grained with jinie attach and visible to see the texture.
Hamon: Niedeki choji midare and togari choji midare mixed with a lot of ashi scatter and sunagashi, small kinsuji work
Bo-shi is togari style round boshi.
 
Special feature: Masanori Fujiwara, Yamato Y is reported to be the descendant 
of Yoshinori Sanjo Kunisan Yamashiro in the middle of the Muromachi period.
In his home country, he received a smith's instruction from Tango Miyazu 
and Father Norimitsu  Hikari, then went up to Kyo and further moved to 
the castle of Hideyasu Matsudaira in Echizen Seventy-Five thousand Koku 
and became the owner of Hideyasu's eldest son Tadanao.
The date of receipt of Yamato Daijyo is not certain, 
but the sword of November 19th in Keicho, the existing one is a side difference of Heizo in 2 years. The receipt is already stamped. 
Echizen's career is almost the same time as the first Yasutsugu
 
From Aoi Art: This work, which is also called a demon knife, is wide and solid, 
and is described in Dr.Honma's daily swords, Volume 3, page 494.
This is a work that has been done. I have never seen such solid work and am surprised. It is a work by Yamato Daijyo Fujiwara Masanori, 
the first-generation who reports that it was in Echizen Fukui in the early Edo period.
In Echizen Shintou, there is no meridian of the same work 
and the system is not clear, but it is said that Minoden is inherited from the blade crest.
Dr. Hiyama said that it will be covered. The unusual thing is that it is engraved 
with the famous name It is thought that there was some kind of connection between Koji and the attention. In any case, 
We'd like to introduce this masterpiece of First-generation Masanori for you.
 
NBTHK Tokubetsu Hozon Token(*the paper will be issued later.)
NBTHK Koshu Tokubetsu Kicho Token
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.