カテゴリー: 
開始価格: 
¥2,500,000
上昇単位: 
¥1,000
1582939500
入札数 : 

刀:白鞘入り、拵え付き(第64回重要刀剣)

銘:無銘(為継)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は 無銘(為継)としては最上作にランクされる作品です。
最上研磨済み
はばき:金着一重
刃長:2尺3寸(69.7センチ)
反り:4分 (1.21センチ)
目釘穴:2個
元幅:2.88センチ
先幅:2.08センチ
重ね:0.6センチ
刀身重量: 670グラム
時代:南北朝時代
体配:大摺上無銘で身幅、重ね尋常な
反りやや浅く切先やや延びた体配の刀
地鉄:板目肌に大板目肌が交り更に杢目肌が交り
地景が入って肌目が良く見て取れる強い地金となる。
鎬地:板目肌に柾目が流れる
刃紋:錵出来匂口深く直刃に小足が入り、中程から匂口深く
二重、三重刃となり刃中、砂流、金筋が良く働き
帽子、二重刃に掃掛て焼詰める。

特徴:為継は通説、郷義弘の子で、則重に師事したと伝えているが、
年代的な点にはなお検討の余地が有るとされる。
延文二年(1357)及び応安二年(1369)紀で「越前国藤原為継」銘の作が押し形に見られ、
また実存する作に応安七年紀で「濃州住藤原為継」銘の作があることから、
応安二年より同七年(1374)の間に越前より美濃に移住した事が分かる。

拵:
鍔:木爪型鉄鍔に昆虫の図柄を高彫りし金の色絵をほどこす。
蝸牛、バッタ、蟷螂、蝶、鈴虫、蛙、蜻蛉、蜻蛉のさなぎ、
かぶと虫、蜂、等を良く模写して彫り上げる。
縁: 赤銅地に富士山を高彫りし素銅地、金の色絵をほどこす。
頭:夜空に浮かぶ月の図柄を金で色絵をほどこす。
鞘:青貝散らし鞘
目貫:赤銅で蝶の図がrを高彫りし素銅地、金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:一見すると地金から則重を思わせる作品で
地金が素晴らしく板目に大板目、杢目が交り肌が良く立ち
地金の様子を良く見て取れる。刃紋は匂口の深い互の目乱れ調に
砂流、金筋が良く働き帽子の働きも横溢で激しい出来をしております。
穏やかな中に激しさを伴った名品であります。
ぜひ相州伝の見事な作品をお求め下さい。
なお拵は青貝ちらし鞘、鍔は虫の図柄であり
柄巻きはしっかりとした捻り巻きで出来の良い拵付です。

第64回重要刀剣
葵美術評価鑑定書:全身押し形

 

Katana in Shirasaya with Koshirae.(64th NBTHK Juyo Token)

Signature: Mumei attributed to Tametsugu. 

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyo-jyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to The top-ranking(Saijyo saku) ranking.
The blade was polished by one of the best polishers.
Habaki: Gold foiled single habaki.
Blade length: 69.7 cm or 27.44 inches. 
Sori :1.21cm or  0.48inches. 
Mekugi:  2
Width at the hamachi : 2.88cm or  1.134 inches. 
Width at the Kissaki :  2.08cm or 0.82 inches. 
Kasane : 0.6 cm or  0.24 inches.
The weight of the sword 670 grams.
Era : Nanbokucho period.
Shape: The sword is O-suriage mumei(cut shortened) 
with regular width thickness and small sori and rather longer kissaaki.
Jigane : Itame hada and O-Itame hada and also mokume hada mixed 
with jinie attach and chikei work.
Shinogi ji: itame hada and masa naagare.
Hamon :Nie deki with thick nioikuchi and from the middle part, very active 
gunome with thick Jinie double hamon and in Hmon, there are
many  sunagashi and Kinsuji work.
Bo-shi is round shape Hakikake style.

Special feature: It is an accepted opinion that Tametsugu was a son of Go (No) Yoshihiro 
and learned under Norishige though there is still room for more research about the difference 
of chrono-range among them. Both Yoshihiro and Norishige were counted among ten brilliant pupils of Masamune. 
Norishige created a peculiar texture of jitetsu compounded soft and hard iron commonly called matsukawa-hada 
or Norishige-hada in Japanese. Tametsugu's works in Echizen province dated in 1357 and 1369 are still remain on the record as oshigata pictures. 
An extant inscrived Noshu Ju Fujiwara Tametsugu in 1374 shows he moved to Mino province from 1369 to 1374 . 
Judging from the texture of jitetsu, 
this katana should be attributed to Hokkoku-mono, 
forged in the northern province of Japan. Deep-nioikuchi, 
thick nie, many sunagashi and kiusuji form an attractive temperline of Tametsugu. 
Both jitetsu and hamon create a healthy impression.

Koshirae : 
Saya : blue shell powder nice saya.
Tsuba : On the mokko style iron tsuba, many insects snail, Cochlea, 
grasshopper, mantis, butterfly, bellworm, frog, dragonfly, dragonfly 
pupa, beetle, bee, are  engraved
Fuchi: On the shakudo plate, Mt.Fuji is engraved with silver and other 
color.  
Kashira: Moon in the dark night is engraved with gloss color.
Menuki: A butterfly is engraved with copper and gold color.

64th NBTHK Juyo Token
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.