カテゴリー: 
開始価格: 
¥150,000
上昇単位: 
¥1,000
1596763800
入札数 : 
脇差:白鞘入り(保存刀剣)
銘:信国作(筑前・新刀) 
(切付銘)膠漆身 (こうしつしん)(にかわとうるし。極めて親しくはなれがたい結びつき)    
 
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は信国としては上作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着一重岩石はばきに家紋を彫る
刃長:1尺2寸(36.36センチ)
反り:2分5厘(0.76センチ)
目釘穴:2個
元幅:2.88センチ
重ね:0.49センチ
刀身重量: 275 グラム
時代:江戸時代 貞亨の頃 1684年
体配:平打脇差で表裏に棒樋を彫り先反りのある作品
地鉄:板目肌が良く練れて地錵が付き所々小瑕がある。
刃紋:錵出来丸みのある互の目乱れとなり、
小足よく入り刃中、細かな砂流、金筋が働く。
帽子:尖り御頃に小丸に返りが深い。
 
特徴:信国は筑前の刀工で信国重包をはじめとして
信国吉政、兵四郎吉政等多くの刀工が活躍する。
本作は地刃中に小瑕がありますが良く研磨がほどこされ
刃中の金筋が働き優れた作品です。
はばきは金着岩石はばきに家紋を入れた出来の良い作品です。
箱の一面が破損しています。
 
葵美術より一言:この作品を鑑賞しますと小瑕はありますが
研磨も丁寧のなされ地金や刀の働きが良く引き出されております。 
裏面に刻まれた膠漆身とは持ち主の心情が刻まれこの作品とは離れがたい
結びつきにあると茎にあり、大切に保有してきたと考えられます。
又膠漆身とは宮本武蔵の五輪書にも記載されており、
戦う時の兵法として無理をせず柔軟さをもって自然体で戦うという意味らしいです。
著名な刀工では有りませんし、小瑕もありますが真面目に製作され
研磨師としては最高に技量を振るい研磨された痕跡が見て取れます。 
お値段も決して高くはございませんのでお守り刀として、鑑賞用として是非御薦めしたい作品です。 
はばきは表裏に家紋を彫っております。
 
保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形
 
Wakizashi in Shirasaya(NBTHK  Hozon Token)
Signature: Nobukuni Saku (Chikuzen shinto)
(Kiritsuke Mei) Koushistushin
 
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki: Gold wrapped single Ganseki habaki with a family crest.
Blade length: 36.36 cm or 14.315inches. 
Sori :0.76 cm or 0.3inches. 
Mekugi:  2
Width at the hamachi: 2.88 cm or  1.134inches. 
Width at the Kissaki:  cm or inches. 
Kasane :0.49 cm or  0.2 inches.
Weight of the blade: 275grams
Era: Edo period Teikyo era. 1684.
Shape: Hirauchi style longer wakizashi with sakizori style.
The blade has a bo-hi on both sides of the blade.
Jigane: Itame hada well grained with jinie attach 
and some small kiss on the Jigane and hamon,
Hamon: Nie deki round shape Gunome midare with small ashi, 
Sunagashi and also kinsuji work.
Bo-shi: Togari gokoro round shape.
 
Special feature: Nobukuni the stream of the Koto blade, at Shinto period, 
there are some sword makers worked at Chikuzen province like Nobukuni
Shigekane, Nobukuni Yoshimasa, and Heisiro Yoshimasa and so on.  
The sword was polished by high ranking polisher was polished carefully.
One side of the box is broken.
 
From Aoi Art: If you look at this work, there will be some small gavel, 
but polishing will be done carefully and the work of Jigane  and sword 
Hamon both will be good. It has been drawn out. The Ko-shitsushin. 
( 膠漆身)( Nikawa and Urushi )carved on the back of the blade's nakago is carved from the owner's feelings and difficult to separate from this sword. The uramei ( 膠漆身)( Nikawa and Urushi ) is mentioned also the owner's feeling and has kept so long period by his family's treasure.
Also, another explanation is that lacquer and urushi(膠漆身)  
is also described in the Gorin no syo (book's name )which was written
by Musashi Miyamoto, and it is said flexible as a military method when fighting.It seems to mean that you fight in nature not aggressively.
Although this is not a well-known swordsmith and some small kizu on the surface. 
but it is produced seriously and polished by the highest skill as a polisher.
You can see the polished traces. Since the price is not too high, 
it is used as a talisman's sword  and for viewing
This is a work I would like to recommend. 
Habaki has carved crests on both sides.
 
NBTHK  Hozon Token
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.