カテゴリー: 
開始価格: 
¥1,300,000
上昇単位: 
¥1,000
1558575600
入札数 : 

脇差:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)

銘:無銘(片山一文字)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は無銘(片山一文字)としては上々作にランクされる作品です。
研磨済み
ハバキ:金着二重
刃長:51.5センチ
反り:1.2センチ
目釘穴:1個
元幅:2.64センチ
先幅:1.78センチ
重ね:0.56センチ
時代:鎌倉時代末期
体配:大摺上無銘で身幅、重ねやや狭く
反りが適度に付き切先が延びた作品です。
地鉄:小板目肌無類に良く詰んで地錵が厚く付き映りが表れる。
鎬地: 小板目肌よく詰んで刀身の地金と変わらず
差裏の中程に大肌が出る。
刃紋:小錵出来丁字乱れ、匂口がやや深く
刃中、砂流、金筋が表れ帽子乱れ込む

特徴:片山一文字派は福岡一文字則房が片山に移住したために
この呼称が呼ばれている。則房は同時時期の助真、吉房と並んで
特に華やかな丁字乱れを焼き、鎌倉中期の一文字派を
代表する刀工であります。従来片山は備中国であるっと考えられていたが
近年備前福岡近辺の片山ではないかとする説が唱えられ、
今後の研究が待たれます。研磨をすることでより良くなると思います。
重要刀剣が狙える作品と考えます。

拵:
鍔:木瓜形の赤銅魚子地鍔に秋草、秋虫を高彫りし金で色絵をほどこす。
縁頭:赤銅魚子地鍔に秋草、秋虫を高彫りし金で色絵をほどこす。
鞘:変り塗と印籠刻み鞘
目貫:弓矢の図を高彫りし金で色絵をほどこす。

葵美術より一言:一文字には古一文字、福岡、吉岡、片山、
岩戸一文字(一説には正中)がおり最も華やかな福岡に続いて
吉岡一文字が有名で吉岡一文字は福岡一文字に似ているが
穏やかな作風と言われているがなかには福岡一文字と
変わらない様な作品がありその鑑定評価はかなり揺れた部分がございます
本作の作品は吉岡ともとれる作品で抜群の澄んだ
品格のある地金と匂口の深い直刃のたれを基調として
匂口の深い互の目乱れに金筋が長く働く傑作刀です。
ぜひこの鎌倉時代中期ころの名品を是非お求め下さい。

葵美術正真鑑定書:特別保存刀剣
全身押し形

 

Wakizashi in Shirasaya with Koshirae.(NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)

Signature : Mumei (Katayama Ichimonji)

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyojyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki : gold foiled double Habaki.
Blade length : 51.5 cm or 20.27 inches. 
Sori : 1.2 cm or 0.47 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 2.64 cm or 1.03 inches. 
Width at the Kissaki : 1.78 cm or 0.70 inches. 
Kasane : 0.56 cm or 0.22 inches.
Era : Late Kamakura period.
Shape : Osuriage Mumei, slightly narrower and thin Wakizashi.
Jigane : Ko-Itame Hada well grained with thick Jinie attach.
Shinogi-Ji: Ko-Itame Hada well grained. There are some rough texture.
Hamon : Ko Nie Deki, Choji Midare with thick Nioikuchi.
In Ha, there are Sunagashi and Kinsuji. Boshi is Midarekomi style.

Special feature: The Ichimonji School had been prospered in Bizen province 
from early Kamakura to Namboku-cho period. It was one of the two principal Schools prospered 
in Bizen provinvce  ranked with Osafune School. The name Ichimonji was derived 
from a Chinese character means one or the first that was used as a kind of signature inscribed 
on the tang. The Ichimonji School was divided broadly into four categories: 
classical Ko-Ichimonji in the early years, brilliant Fukuoka-Ichimonji of the middle period, 
remarkably brilliant Yoshioka-Ichimonji in the last period and Katayama-Ichimonji. 
If the blade will be polished again, the blade will be nice Jigane.
It could also be seen as Juyo sword.

Koshirae : 
Saya : Wakari Nuri and Inro Kizami Saya.
Tsuba : Mokko shape Shakudo Nanako Tsuba, 
autumn flower and insects are engraved with gold color. 
Fuchikashira: Shakudo Nanako Tsuba, autumn flower and insects are engraved with gold color. 
Menuki : Shakudo, arrows are engraved with gold color.

From Aoi Art : Most famous sword smith is Fukuoka and Yoshioka in the Ichimonji school.
This blade looks like Yoshioka Ichimonji.
The Jigane is elegant and clear. The Hamon's Nioikuchi is thick and 
beautiful Notare base Gunome Midare. Also there are long Kinsuji.
We recommend this Wakizashi for you.

NBTHK Tokubetsu Hozon Paper
Aoi Art estimation paper : whole Oshigata.