カテゴリー: 
開始価格: 
¥1,750,000
上昇単位: 
¥1,000
1562290080
入札数 : 

刀:白鞘入り、拵え付き(保存刀剣)(委託品)

銘:七十三翁 荘司美濃介藤原直胤(花押)
嘉永二二年八月吉日(刻印・助川)

鞘書:荘司美濃介藤原直胤 嘉永4年行年七十三歳の作也
同工師水心子正秀の提唱する復古造法論を実践す
蓋し本作は古作長船景光と倣ひし者と被思料姿態
地刃共に古色有の候 刃長貳尺四寸七分 探山観併誌

新々刀:最上作。武蔵
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております。
本作の出来は直胤としては上作にランクされる作品です。
研磨済み
はばき:金着せと銀の二重はばき。
刃長:75.1センチ
反り:1.2センチ
目釘穴:1個
元幅:2.80 センチ
先幅:1.75センチ
重ね:0.64センチ
時代:江戸時代末期
体配:身幅、重ね尋常な反りやや広く切先の延びごころの作品
地鉄:小板目肌よく練れて地錵が付き流れ肌目の柾流れとなる、
刃紋:錵出来、匂口の深い直刃基調に小互の目乱れが良く働く。
帽子:乱れ込んで先火焔風となる

特徴:直胤は江戸時代新々刀期を代表する名工の一人である。
安政七年(1778)頃羽前山形に生まれ、荘司蓑兵衛と称し水心子正秀の門に入り、
山形から入封した最後の館林城主秋元家に師の正秀と共に仕えた。
文政四年~五年(1821~1822)頃筑前大掾を受領し、嘉永元年(1848)に美濃介に転じた。
作風は多彩で、文化初期頃は師と同様の大濤瀾乱れの作、
天保頃には大和伝、更に相州伝、美濃伝、山城伝の直刃を巧みにこなしている。
壮年期には備前景光・兼光の作風に似た逆がかった互の目丁字を多く焼き、
師である水心子正秀の唱えた実用論に沿った復古刀を目指したものと思われる。
各地で作品を残し幕末の最上作に評価されている。特に天保時代に作刀された直胤の作品は
「天保打」と呼ばれ、同工の最も優れた作品が作られている。
天保五年(1834)に作られた相州伝の作には重要美術品に指定されているものがあります。
直胤は次郎太郎直勝、水心子正次をはじめとする非常に優れた門人を多く輩出し
安政四年(1857)に七十九歳で没した。

拵:
鍔:円形の鍔に透かしを入れる 京透かしと考える
縁頭:赤銅魚魚子地に稲穂と葵の花を高彫りし金の色絵をほどこす。
鞘:黒に細かな青貝を散らした印籠刻み鞘。
目貫:兜と太刀を高彫りし金の色絵をほどこす。

葵美術より一言:本作は田野辺先生が鞘書を書いているごとく
当時師匠であった水心子正秀が復古刀を求めて
提唱していた事に賛同して直胤がその復古刀を求めて制作した作品であります。
刃紋及び切先ののたれて丸く返る刃紋は正に長光、景光、真景の三作帽子を思い出します。
匂口をわざわざ故意に染みさせ鎌倉期の長船物なかでも景光を写しております。
良くみると実に味わいの有る地金と刃紋です。

葵美術評価鑑定書:保存刀剣鑑定書
全身押し形

 

Katana in Shirasaya with Koshirae(NBTHK Hozon Paper)(Consignment Sale)

Signature : 73 Okina Shoji Mino Suke Fujiwara Naotane (Kao)
Kaei 4 Nen 8 Gatsu Kichijitsu (Kokuin, Sukekawa)

Sayagaki: Shoji Mino Suke Fujiwara Naotame,
The blade was made at 1852, August lucky day age 73 years.
by Naotane.
Blade length is 75.1cm. Written by Tanobe.

Shinshinto:Saijyo saku ranking: Musashi
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki :gold wrapp and silver double habaki.
Blade length : 75.1cm or 29.56 inches. 
Sori :1.2cm or 0.47 inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 2.80 cm or 1.10 inches. 
Width at the Kissaki : 1.75 cm or 0.68 inches. 
Kasane : 0.64 cm or 0.25 inches.
Era : Late Edo period.
Shape : The blade is oosuriage mumei(cut shortened) regular widthm thickness with regular sori and longer kissaki 
which looks like typical Nanbokucyo style.
Jigane :Itame had and mokume had mixed with jinie attach and nagger massage.
Hamon :Niedeki suguha based and small gunome midair mixed.
from the hamachi area, nioikuchi deep uremia gokoro and then 
active ashi, yo and ash sactter and also sunagashi, kinsuji work.  
Boshi is 

Special feature:Naotane, born Shoji Minobei in 1778 or 1779 at Yamagata in Dewa province, considering 
from his title Taikei used at a later date, his birthday is possibly 15th July, went to Edo 
and become a pupil of Suishinshi Masahide. The Akimoto family in Yamagata province retained Naotane around 1812. 
Naotane got the title Chikuzen-Daijo in 1821and stepped up to the Mino (No) Kami in 1848. As building up a solid reputation, 
he got many invitations to forge sword in various places. 
He added the name of place to inscribe the signature. Naotane passed away in 1857, aged 79.  
Naotane could make a variety of styles: Bizen-den, Soshu-den, 
Yamashiro-den and Yamato-den. He was good at Bizen-den and Soshu-den in particular. 
His swords are ranked at the highest rank called Saijo-saku 
in the last days of the Tokugawa shogunate. 

Koshirae:
Tsuba:On the round shape iron stub, some design is engraved open work.
Fuchikashira:On the syakudo nanako plate,
rice stalk is engraved with gold color.
Saya: black roar saya.

From Aoi Art:As mentioned on the Sayagaki by Mr Tanobe sensei, 
at the end of Edo period Great wordsmith Suishinshi Masahide insist fiercely that 
Doranba, OOgunome midarehamon are very weak and easy to break and need to make old fashion suguha 
and kogunome midair hamon. and it is necessary to return old fashion style sword.
Naotane was a student of the Masahide, so He also agreed to make simple strong kogunome midare hamon.
This sword is old style Kagemitsu utsuishi.
Boshi is typical sansaku Boshi(noter and round shape) which looks typical Kagemitsu. 
The Jigaane is very attractive. and also Hamon.

Aoi Art estimation paper : NBTHK  hozon paper.
whole Oshigata.