カテゴリー: 
開始価格: 
¥1,450,000
上昇単位: 
¥1,000
1547601300
入札数 : 

刀:白鞘入り、拵え付き

銘: 無銘(伝 為継)
古刀:上作:業物:越中
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております。
本作の出来は上々作にランクされる作品です。

上々研磨済み
はばき:金着二重
刃長:70.2センチ
反り:1.6センチ
目釘穴:2個
元幅:3.01センチ
先幅:2.09センチ
重ね:0.66センチ
時代:応安の頃 1368年
体配:大摺上無銘で身幅、重ね頃合いとなり表裏の棒樋を掻通し沙織が深く付き大切先となり体配の良い姿をした作品です。
地鉄:板目肌の大板目肌、杢目肌が混じり地錵が良く付き地景が太く入り則重風の地金となる。
刃紋:錵出来、匂口深く、二重刃、足太く、刃中、砂流、金筋が太く横溢に働く。
帽子:匂口が深くのたれて先、掃掛となる。
特徴:為継は通説、郷義弘の子で、則重に師事したと伝えているが、年代的な点にはなお検討の余地が有るとされる。延文二年(1357)及び応安二年(1369)紀で「越前国藤原為継」銘の作が押し形に見られ、また実存する作に応安七年紀で「濃州住藤原為継」銘の作があることから、応安二年より同七年(1374)の間に越前より美濃に移住した事が分かる。
 
拵:
鍔:円形の鉄鍔に耳を立ち上げ笹の葉を銀と金で色絵をほどこす。
縁頭:鉄地に文様を金で色絵をほどこす。
栗形:鉄地に文様を金で色絵をほどこす
鞘:黒呂色鞘
目貫:鉄地に文様を金で色絵をほどこす。

葵美術より一言:この刀は身幅広く切先が延び、南北朝時代の姿を呈し、地は大肌になって所々流れて地景入り、地沸が良く付くが、肌目がややカス立ちごころとなるところは、北国物と鑑せられるもので、刃は匂口が深く厚く沸付き、砂流し頻りと掛かってほつれ、金筋が入る等、大磨上無銘ながら地刃共に為継の作風を良く示した作で、地刃共に健やかである。
本作は過去則重いとして伝わっていたというのも頷かれる作品で最上級の地鉄と刃紋と申せます。はばき元にある細かな瑕を直す事で上を狙える作品と考えます。まさに名品です。拵えはシンプルな作品ですが全て揃った小道具が使用されております。

葵美術評価鑑定書:特別保存刀剣鑑定書
全身押し形

Katana in Shirasaya with Koshirae.

Signature :mumei (DEN TAMETSUGU)

Koto:Jyo saku:Wazamono cutting test ranking:Eccyu.
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular
saku)
This sword belongs toJyo-Jyo saku ranking.

The blade was polished by highranking polisher.
Habaki :Gold wrapped double habaki.
Blade length : 70.2 cm or 27.6 inches.
Sori :1.6cm or 0.62 inches.
Mekugi : 2
Width at the hamachi : 3.01cm or 1.18 inches.
Width at the Kissaki : 2.09cm or 0.82inches.
Kasane : 0.66cm or 0.25 inches.
Era : Nanbokucyo period Ouan period. 1368.
Shape : The blade is oosuriage mumei(cut shortened) wide and thick with deep sori and oo kissaki (long bo-shi) and engraved bo-hi on both sides of the blade.
Jigane :Itame hada and oo itame hada and also mokume mixed active jigane and chikei work bisible to see the texture qwell.
Hamon :Niedeki with deep nioikuchi double hamon gunome midare, in Hamon, there are double hamon ,deep nioikuchi ashi, sunagashi and ling Kinsuji scatter.
Boshi is notere and hakikake style deep nioikuchi.
Special feature:It is an accepted opinion that Tametsugu was a son of Go (No) Yoshihiro and learned under Norishige though there is still room for more research about the difference of chrono-range among them. Both Yoshihiro and Norishige were counted among ten brilliant pupils of Masamune. Norishige created a peculiar texture of jitetsu
compounded soft and hard iron commonly called matsukawa-hada or Norishige-hada in Japanese.

Koshirae :
Saya :black roiro saya.
Tsuba :On the round iron tsuba, rise up the mimi and painted bamboo
leaves with gold and silver color.
Menuki : On the iron plate, some design is engraved by gold color.
Kurikata:On the iron plate, some design is engraved by gold color.
Fuchikashira:On the iron plate, some design is engraved by gold color.

From Aoi Art:Tametsugu's works in Echizen province dated in 1357 and 1369 are still remain on the record as oshigata pictures. An
extant inscribed Noshu Ju Fujiwara Tametsugu in 1374 shows he
moved to Mino province from 1369 to 1374 . Judging from the texture of jitetsu, this katana should be attributed to Hokkoku-mono, forged in the northern province of Japan. Deep-nioikuchi, thick nie, many sunagashi and kiusuji form an attractive temperline of Tametsugu. Both jitetsu and hamon create a healthy impression.
At a glance, the blade looks Norishige hamon which is very very
active wonderful texture and hamon. There is small lizu on the hamachi area, but remove and fix the part, the blade will be expecting upgrade.

Aoi Bijyutsu Syoshin epaper :NBTHK Tokubetsu hozon paper.
whole Oshigata.