Primary tabs

Category: 
Starting price: 
¥2,500,000
Bid Increment: 
¥1,000
1547601300
Number of Bids: 

刀:白鞘入り、拵え付き(特別保存刀剣)

銘:伯耆守平朝臣正幸
寛政二年戌二月

新々刀:上々作:薩摩
当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております。
本作の出来は伯耆守朝臣正幸としてはにランクされる作品です。
研磨済み
はばき:銀二重
刃長:2尺4寸0分5厘(74.24センチ)
反り:6分(1.82センチ)
目釘穴:1個
元幅:3.24センチ
先幅:2.42センチ
重ね:0.69センチ
時代:時代:江戸時代寛政の頃(1789-1801年)
体配:身幅が広く重ね厚く反りが深く付き切先の延びた豪壮な作品となります。
地鉄:板目肌よく練れて黒味のする地鉄となる。
地には長い地景が働く。
刃紋:錵出来匂口の深いのたれ刃と尖り刃を交え
匂口が深く刃中、砂流、金筋が盛んに働く。

特徴:伯耆守朝臣正幸は正近の門人で姓は伊地知初銘は正良(3代目)
宝暦頃から作品があり寛政元年伯耆守を受領と共に正幸と銘を変える、
作品は文化14年に及び文政2年87歳迄生存する。
志津風相州伝の作風が多く、刃中には「芋蔓」と呼ばれる独特の線があらわれる。
文政二年(1819)に当時としても高齢の八十七歳で没する迄作刀を続けた。
刀剣鍛練の著書をしるし、刀工達を教育したことでは、江戸の水心子正秀と共に並び称される。
本作は体配が良く茎に刻まれた銘から棒樋は生である事がわかり珍しい銘の切り方と言えます。
地金の長い地景や地錵の厚さ、黒味のある地金は薩摩刀の特徴であり
又匂口の深い互の目乱れに尖り互の目乱れは薩摩に元平正幸の特徴を遺憾なく発揮しております。

拵:
鍔:木爪型鉄鍔に大きく波模様を彫る。江戸時代後期
縁頭:赤銅魚魚子地に桐紋を廻りに彫利上げ金で色絵をほどこす。
鞘:黒呂色鞘。
目貫:花の図柄を金無垢で彫り銀で一部文様を刻む

葵美術より一言:新々刀伯耆守朝臣正幸は元平と共に薩摩刀の両翼と云われ
数多くに名品を制作する。共に87歳と83歳迄生き抜き天寿を全うした。
作風も同様で荒錵の付いた荒々しい作品が多く
志津風の作品が多く多くの愛刀家の好まれる作品と言えます。
本作は激しく地景が働き刃中には砂流、金筋、湯走が入り薩摩刀の神髄を良く表しております。
又元幅が広く重ね厚く先重ねも同様に広く大切先の豪壮な作品です。
是非御薦めしたい作品です。

時代背景:寛政6年(1794年)浮世絵界に東洲斎写楽が出現し、わずか10ヶ月の活動のあと姿を消す。

特別保存刀剣
葵美術評鑑定書 :全身押し形

Katana in Shirasaya with Koshirae (NBTHK Tokubetsu Hozon Paper)

Signature : HOKI KAMI TAIRA ASON MASAYUKI
KANSEI 2 NEN INU 2 GATSU

shinshinto: Jyo Jyo saku ranking:Satsuma
AOI BIJYUTSU SYOSIN KANTEISYO.  NBTHKTokubetsu  Hozon Token.
(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to JYO-JYO SAKU ranking.
The blade was polished.
Habaki :silver double habaki.
Blade length : 74.24cm or  29.23inches. 
Sori :1.82cm or 0.72  inches. 
Mekugi : 1
Width at the hamachi : 3.24cm or 1.28 inches. 
Width at the Kissaki :  2.42cm or 0.95 inches. 
Kasane : 0.69cm or 0.27 inches.
Era : Edo period Kansei era. (1789-1801)
Shape : The blade is wide and thick 
with deep sori and oo kissaki style gorgeous blade.
Jigane :Itame hada well grained with jinie attach blackish with chikei work.
Hamon :Nie deki notare and togari ba with thick nioikuchi.
In Hamon, sunagashi, Kinsuji, Yubashiri work.

Special feature:He was a swordsmith of Satsuma province, present Kagoshima prefecture, and followed Miyahara Masachika school. 
He changed his signature to 'Hoki no kami Ason Masayuki' at Kansei 1st (1789). 
He was well known as 'Masayuki' and worked actively Kansei era.
'Masayoshi' was his first signature and this work was made when he was only 22 years old.
This sword has Itame-hada well grained and Masame-hada mixed with long Chikei work. 
Hamon is active deep Nioikuchi blackish Jigane which is typical Motohira and Masayuki. 
Both of them are top ranking swordsmiths at Shinshinto era in Satsuma province.
Nice Jigane consist on long Chikei and thick Jinie attach 
and also active wild feeling temper line.

Koshirae : 
Saya :black roiro saya.
Tsuba :On the mokko style iron tsuba, wave motifs are engraved.  
Late Edo period.
Menuki : Flower design is engraved in solid gold and silber color.
Fuchikashira:On the syakudo nanako plate, 
kiri family crests are engraved with gold color.

From Aoi Art: Shinshinto Hoki Kami Masayuki and Motohira both sword makers are right and left wing top ranking sword makers shinto Jyo Jyo saku ranking.
The blade is almost same work like active notare gunome midare with chikei and inside of the Hamon are working sunagashi kinsuji and also yubashiri.
I think both sword makers tried to make Shizu, Masamune utsushi.
Some swords were cut the signature and re made as Koto sword makers
like Shizu, Masamune and so on.
This sword is very long, wide and thick with deep sori and ookissaki gorgeous sword.
We strongly recommend this sword for you.

Back ground of age: Syaraku is famous woodblock printer worked active about 10 months but disappeared suddenly.

NBTHK Tokubetsu Hozon Token.
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.