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Starting price: 
¥250,000
Bid Increment: 
¥1,000
1582939680
Number of Bids: 

脇差:拵え入り(保存刀剣)

銘:山城守秀辰(初代)(摂津・年代正保頃)

当社では刀工の出来によって最上作、上々作、上作、普通作を記載しております
本作の出来は山城守秀辰としては上々作にランクされる作品です。
上研磨済み
はばき:素銅地二重
刃長:54.9センチ
反り:1.0センチ
目釘穴:1 個
元幅:2.96センチ
先幅:2.22センチ
重ね:0.76センチ
刀身重量:560グラム
時代:江戸時代正保の頃(1645-1648年)
体配:身幅、重ねしっかりとして反りやや浅く
切先が延びた寛永の体配をした作品です。
地鉄:小板目肌練れて肌立ち、地錵が良く付き肌目が良く見て取れる
刃紋:錵出来互の目乱れに足が良く働き砂流が良く働く。

特徴:山城守秀辰は元美濃の刀工で兼常の弟子とも云われ
作風は地金が良く練れて地錵が付き肌立つ野趣に富んだ地金と言えます
刃紋は互の目乱れに足が良く入り、足に絡んで砂流、金筋が良く働く

拵:
鍔:木爪型形鉄鍔に細かな文様を一面に入れる
縁頭:赤銅地に細かな文様を彫る
鞘:黒呂色鞘
目貫:赤銅地で図柄を彫る(画題不明)
小柄:細野惣左衛門:四分一地に江戸の町並みを
高彫りし金銀で色絵をほどこす。
当時の町並みが良く見てとれる。

葵美術より一言:政常の門人として活躍し、本国は美濃で尾張、
江戸でも打つ作風は師匠の兼常に似た地金を製作し
刃紋は美濃に有りがちな互の目乱れに尾張の作風を取り入れて出来が良い。
本作には拵付が付いております。

保存刀剣鑑定書
葵美術評価鑑定書:全身押し形

Wakizashi in Koshirae.(NBTHK Hozon Token)

Signature: Yamashiro Kami Hidetoki (First generation)(Settsu/Shoho era)

(We divide 4 sections for each sword as Saijyo saku, Jyojyo saku Jyo saku and regular saku)
This sword belongs to Jyo Jyo saku ranking.
The blade was polished.
Habaki: copper double habaki.
Blade length : 54.9 cm or 21.6 inches. 
Sori :1.0 cm or 0.39 inches. 
Mekugi : 1 
Width at the hamachi : 2.96 cm or 1.165 inches. 
Width at the Kissaki : 1.0 cm or 0.39 inches. 
Kasane : 0.76  cm or 0.3 inches.
The weight of the sword  560 grams.
Era : Edo period around Shoho era.(1645-1648)
Shape : The blade is rather wide and thick 
with small sori and longer kissaki Kanei style.
Jigane : Ko Itame hada well grained with jinie attach 
and visible to see the texture well.
Hamon : Nie deki gunome midare with ashi and sunagashi, 
small kinsuji work.

Special feature: Hidetoki was a student of the Mino Kanetsune 
and the jigane is almost as same as his master Kanetsune. 
He was working at Owrali and Edo.

Koshirae : 
Saya : Black roiro saya.
Tsuba: Mokko style iron Tsuba, some design are engraved.
Menuki: On the shakudo plate, some design is engraved.
Fuchikshira: On the shakudo plate, some design is engraved.
Kozuka: Hosono So-zaemon: On the shibuichi plate, 
Edo city landscape is engraved with gold, 
a silver color which reminds us of Edo scenery.

From Aoi Art : He was working at Mino and Owari province 
under the Masatsune. The blade is an active kogunome midare wild feeling.
Koshirae is also nice and Kozuka is wonderful Hosono So-zaemon.

NBTHK Hozon Token
Aoi Art estimation paper: whole Oshigata.